Generelle salgs - og leveringsbetingelser.
Hos KØKKENSTUDIO er det vigtigt for os at skabe en nærværende og personlig oplevelse for hver eneste kunde. Vi tager os tid til at forstå dine behov og ønsker, så vi kan designe et køkken, bad eller andet, der passer perfekt til dit hjem og din livsstil. Fra første møde til færdig installation, står vi klar med rådgivning, ekspertise og et fokus på detaljer der gør hele forskellen.
Derfor er det også vigtigt for os at give dig tryghed – både nu og hér i købsprocessen, men også i de mange år fremover, hvor rummet danner ramme om livet.
1. Generelt
1.1. Nedenstående betingelser er gældende for samtlige med KØKKENSTUDIO afsluttede salgsaftaler. Afvigelser herfra har alene gyldighed, såfremt de er skriftligt bekræftet af KØKKENSTUDIO.
2. Tilbud og ordrebekræftelse
2.1. Tilbuddet er bindende og prisen er fast, ud fra det aktuelle tilbuds anførte dage.
Eventuelle ændringer i moms og andre afgifter, vil dog blive tillagt fakturaen.
2.2. De i tilbuddet angivne priser er inkl. moms, og betalingsbetingelser gældende som anført i 4.1
2.3. Kunden opfordres til at sikre sig, at tilbuddet er i overensstemmelse med sine ønsker, herunder leveringssted, kontaktinfo og faktura adresse.
2.4. Kundens accept af tilbuddet er bindende. Accept af tilbuddet sker ved underskrift af ordrebekræftelse og/eller indbetaling af aconto faktura til KØKKENSTUDIO. Ordrebekræftelsen er samtidig en bekræftelse på at ordren kan sættes i produktion og der kan herefter ikke uden skriftlig aftale foretages ændringer i ordren. Kunden har efter modtagelse af ordrebekræftelse, 3 hverdage til at sikre sig at ordren stemmer overens med tilbuddet, og er der spørgsmål eller ønsker til ændringer o.a; skal det ske skriftligt til KØKKENSTUDIO.
Har KØKKENSTUDIO efter 3 hverdage ikke modtaget skriftlig henvendelse fra kunden, antages det som en godkendelse af ordrebekræftelsen fra kundens side.
3. Leverance
3. 1. Forventet leveringsuge fremgår af ordrebekræftelsen eller står i mailen med ordrebekræftelse. Hvis en eventuel forsinkelse/ændring af leveringstidspunkt fra købers side påfører KØKKENSTUDIO udgifter til for eksempel opbevaring, ekstra fragt eller anden forøget omkostning, kan KØKKENSTUDIO fordre disse dækket. De til enhver tid gældende takster for lagerleje oplyses på forespørgsel.
3.2. Leveranceprisen fremgår af både tilbud og ordrebekræftelse.
Det er kundens pligt og ansvar at sikre en sikker og farbar vej med fast underlag til leveringsstedet. Der skal være adgang for en vogn eller ”city-trailer” til en afstand på 10-20 meter fra indgangsdøren og varerne skal kunne leveres med en sækkevogn, uden brug af øvrige hjælpemidler, f.eks. lift, hejs o.l4. Eventuelle omkostninger til hjælpemidler pålægges køber.
Derudover vil der forekomme etagetillæg i tilfælde af trapper mv.
Eventuelle omkostninger til hjælpemidler pålægges køber.
3.3. Levering kan ikke ske til beboede boliger, medmindre der er en person til stede. Denne person skal derfor være hjemme når varerne ankommer, medmindre andet er skriftligt aftalt med KØKKENSTUDIO.
3.4. Køber sørger for, at der er tilstrækkeligt plads til ind bæring, og køber skal anvise en tør og ryddet plads til afsætning af leverancen i det pågældende, eller tilstødende rum (ej montagestedet), ligesom alle adgangsveje skal være frie.
Ligeledes skal køber sørge for fornøden holdbar afdækning af gulve, trapper og øvrige adgangsveje i boligen således at levering kan ske med en sækkevogn, og uden risiko for skader på varer, inventar og bolig. Hvis ovenstående betingelser ikke er overholdt, fakturerer KØKKENSTUDIO kunden for de ekstra omkostninger forbundet herved. F.eks. ekstra transport, opmagasinering mm. hvis ikke andet er skriftligt aftalt.
3.5. Kan levering ikke finde sted jf. ovennævnte betingelser, pålægges køber alle ekstraomkostninger i forbindelse med leveringen, f.eks. til opbevaring, ekstra transport og op bæring.
3.6. Ansvar for leverancen, herunder forsikringsansvar overgår til køber når varerne er leveret på den aftalte leveringsadresse.
3.7. Det aftalte leveringstidspunkt og adresse er angivet på ordrebekræftelsen. KØKKENSTUDIO fremsender leveringsmeddelelse cirka 4 dage inden levering, med angivelse af nøjagtig leveringsdag.
3.8. Ved udsættelse af leverance og/eller montage fra købers side, kan køber blive pålagt omkostninger til opbevaring og ekstra transport, f.eks. hvis produktion af ordren allerede er igangsat. Ved eventuel levering til alternativ adresse, betragtes ordren som leveret. Ved en udsættelse af levering, kan montage ikke påregnes udført umiddelbart efter levering. Eventuel udsættelse af leverance og/eller montage berettiger ikke til udsættelse af betaling for ordren.
Kan montage ikke finde sted jf. ovennævnte betingelser, pålægges køber alle eventuelle ekstraomkostninger i forbindelse med udskydelse af montagen.
3.9. Risikoen og ansvaret for varen overgår til kunden, når varen er leveret. Om det er på kundens adresse eller varerne er kørt til opbevaring er uvæsentligt. Synlige skader og manglende dele skal skriftligt noteres på fragtsedlen, og chaufføren skal godkende eventuelle anmærkninger. Fragtskader, som ikke er synlige, skal anmeldes til KØKKENSTUDIO senest 8 dage efter levering – og før montering. Ikke anmeldte skader erstattes ikke.
4. Betaling
4.1. Betalingsbetingelser fremgår af tilbuddet eller ordrebekræftelsen. Som hovedregel gælder følgende:
Ved køb over 100.000 kr.:
80 % ved accept af ordre,
20 % mandag ugen før levering.Ved køb under 100.000 kr.:
100 % ved accept af ordre.
4.2. Faktura fremsendes til kunden via e-mail.
4.3. Ved eventuelle delleverancer er hver enkel leverance med samme retsvirkning forfalden til betaling ved hver dellevering.
4.5. Såfremt køber ikke betaler til forfaldstid, forrentes det skyldige beløb jf. rentelovens bestemmelser. Sælger beregner gebyr i forbindelse med fremsendelse af betalingsrykker til køber ved manglende betaling.
4.6. KØKKENSTUDIO kan tilbageholde leverancer såfremt den aftalte betalingsplan ikke er overholdt.
Ligeledes forbeholder KØKKENSTUDIO sig ejendomsretten til det solgte, indtil fuld og endelig betaling inkl. eventuelle påløbne renter og eventuelle rykkergebyrer har fundet sted.
5. Montage
5.1. Hvis KØKKENSTUDIO står for snedkermontagen, skal kunden have klargjort montagestedet korrekt iht. vores anvisninger, så montøren kan starte den aftalte dag.
Varerne der skal monteres, skal stå i samme rum (ej på montagestedet), eller i et tilstødende rum. Montøren henter ikke varer ind fra f.eks. garage eller andre bygninger, da det vil udgøre et ekstra tidsforbrug og meromkostninger for køber. Eventuelle forsinkelser, manglende adgang eller utilstrækkelige forhold faktureres som ekstraomkostninger. Montøren skal have adgang til toilet og håndvask.
5.2. Gulve, vægge og lofter skal være klargjorte og egnede forud for montagen. Klargøring af rummet må ikke ændre målene som noteret ved kontrolopmålingen.
Alle faste installationer, specielt afløb, vand, aftræk og el skal være lovlige og klargjorte til brug/tilslutning forud for montagen.
5.3. Montagearbejdet omfatter ikke efterbehandling såsom maling, opsætning af fliser, opsætning af lys og armaturer mv. Montagearbejdet omfatter ikke tilslutning af vand, afløb og andre elektriske installationer, herunder hvidevarer.
5.4. Såfremt manglende klargøring af rummet/bygningen afstedkommer ekstraarbejder, ekstra kørsel eller ventetid, forbeholder KØKKENSTUDIO sig ret til fakturering af ekstraomkostninger.
5.5.Vælger kunden selv at stå for montagen, påhviler ansvaret for montagen 100 % kunden. Ved fejl, mangler eller forsinkelser er det kunden selv der afholder eventuelle ekstra udgifter ifm. f.eks. ekstra VVS besøg o. lign. Se mere under: 9. Erstatning.
5.6. Bygningsarbejder der er aftalt direkte med entreprenør, er KØKKENSTUDIO uvedkommende.
6. Garanti
6.1. KØKKENSTUDIO henviser til producenternes egen garantiordning.
Garantien bortfalder, hvis tingene har været opbevaret, monteret eller anvendt forkert. Garantien dækker ikke normal slitage eller hvis produktet har været udsat for hård behandling, eller vedligeholdt forkert - herunder rengjort med forkerte rengøringsmidler.
Ansvar for udgift til montering af nye fejlfrie produkter er dog begrænset til de to første år efter levering.
Garantien dækker kun ved fremvisning af dateret garantibevis og er gældende så længe produktet er i brug og funktionsdygtigt på den adresse, som er angivet i garantibeviset.
Hvis der imod forventning foreligger en fejl eller mangel ved produktet, kan køber påberåbe sig
mangelbeføjelserne i overensstemmelse med købelovens regler.
6.2. Kunden er forpligtet til at undersøge produkter straks efter modtagelsen. Reklamation over synlige fejl skal ske senest 8 dage efter levering og før montering. Reklamation skal sendes skriftligt til KØKKENSTUDIO. Fejlbehæftede varer må ikke monteres, og garantien dækker ikke, hvis tingene har været opbevaret, monteret eller anvendt forkert. Garantien dækker ikke normal slitage, eller hvis køkkenet har været udsat for hård behandling eller er rengjort med forkerte rengøringsmidler. Fejlbehæftede varer må ikke monteres uden skriftlig accept fra KØKKENSTUDIO.
Træ og andre naturmaterialer er hver især unikke, og der er derfor farvenuancer og strukturen kan være forskellige. Fugtighed, lys og varme påvirker endvidere naturmaterialerne. Massive træbordplader skal opbevares tørt, liggende og understøttet. Eventuelle reklamationer afledt af manglende agtpågivenhed overfor disse forhold, accepteres ikke.
Ligeledes henledes købers opmærksomhed på, at der ved valg af overflader i naturmaterialer som træ, granit, terrazzo m.m. kan forekomme afvigelser i farve og struktur i forhold til den i butikken viste vareprøve, hvorfor sådanne forhold ej heller vil blive betragtet som en reklamationsberettiget fejl eller mangel. Køber kan ikke kræve om levering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre KØKKENSTUDIO uforholdsmæssige omkostninger jf. Købelovens § 78 stk. 2.
På bordplader forbeholder leverandør en tolerance på +- 2 - 4 mm.
Ved køb af all risk, vil bordpladen typisk blive målt op når elementerne er sat, og den efterfølgende levering vil typisk være 10 – 20 arbejdsdage efter opmåling. Der kan forekomme længere leveringstid afhængig af materiale.
6.3. KØKKENSTUDIO er ikke ansvarlig for driftstab, tabt arbejdsfortjeneste eller andet indirekte tab i forbindelse med levering eller eventuelle reklamationer.
7. Returbestemmelser
7.1. Alle varer specialfremstilles og tages derfor ikke retur. Eventuelle ændringer og tilføjelser kan kun ske med sælgers skriftlige accept. Alle omkostninger og gebyrer forbundet med eventuelle ændringer og tilføjelser, faktureres kunden, og der kan forekomme forlænget leveringstid.
8. Erstatning
8.1. Der ydes ikke erstatning, dekort eller anden form for prisnedslag i forbindelse med evt. forsinkede leverancer og ombytninger, transportskader, m.m.
9. Force majeure
9.1. KØKKENSTUDIO er ansvarsfri for manglende eller forsinket opfyldelse af aftalen, som skyldes force majeure og er ikke erstatningspligtig (Købelovens §24). Hvis KØKKENSTUDIO ønsker at påberåbe sig force majeure som nævnt ovenfor, påhviler det KØKKENSTUDIO snarest muligt efter situationens opståen at underrette kunden om dette med angivelse af begrundelse. Uanset hvad der i øvrigt fremgår af nærværende salgs- og leveringsbetingelser, kan enhver af parterne hæve aftalen ved skriftlig meddelelse til anden part, hvis aftalens opfyldelse i mere end 6 måneder hindres af en force majeure begivenhed. I tilfælde af en sådan ophævelse har ingen af parterne krav mod den anden.
10. Klageinstans
10.1. KØKKENSTUDIO er medlem af Køkken Anke Foreningen – KAF, en garanti for køber.
Eventuelle uoverensstemmelser vedrørende leverancer kan indbringes for KAF, Kejsergade 2, 1155 København K. Se mere på: https://www.koekkenanke.dk